Новини

На сцену Національної опери України повертаються діаманти балетної класики XX сторіччя – “Петрушка” та «Жар-Птиця» Ігоря Стравінського.
Київська прем’єра цих одноактних балетів відбулася одинадцять років тому. У театрі не приховують, що вистави ставили спеціально для гастролей у Німеччині, тому на сцені рідного театру вони були показані лише кілька разів.
Експресія і вогняний кураж. Поновлення «Петрушки» відбудеться саме у цьому настрої. Хореограф-постановник балету Віктор Яременко каже, що ідей з геніальної музики Ігоря Стравінського та первинної хореографії Михайла Фокіна вичерпав максимально.
«Я ретельно переглянув усі версії — від Моріса Бежара до Сержа Головіна. Виявилося, що ці постановки грішать скромною хореографією на тлі багатих народних мотивів. Балету, здебільшого, доводилося підтупцьовувати і поплескувати себе по плечах, зображуючи лютий холод. Я вирішив, що на київській сцені головними будуть не пантоміма, а хореографія. Кілька років тому на черговому конкурсі ім. С. Лифаря балет побачив видатний російський хореограф Юрій Григорович. Оцінка Метра була більш, ніж схвальною: «Мабуть про це й мріяв композитор: більше руху, більше танцювальних сцен, більше життя».
У «новому житті» «Петрушки», яке він отримає наприкінці 145-го сезону, хореографія так само займатиме головне місце, однак акценти у поновленому спектаклі змістяться: додадуть мізансцени, дещо перероблять та ускладнять партії солістів.
Під час спектаклю сцена переливатиметься всіма барвами ярмарку. Дух народних гулянь на Масляну майстерно відтворить головний художник Національної опери України Марія Левитська.
А ось історію любовного трикутника - лялькову, але так схожу на людську, трагедію зіграють танцівники вже нового балетного покоління, що за цей час зміцніло у Національній Опері.

На відміну від «Петрушки», хореографія «Жар-птиці» - оригінальна версія. Ії автор – Віктор Литвинов каже, що роки напівзабуття, як не парадоксально, підуть виставі на користь.
«Нині дивлюся на колись зроблене іншими, більш прискіпливими очима, помічаючи слабкі місця, непотрібні «красивості», режисерські «пустоти». Головний герой «Жар-птиці» - Кощій Безсмертний. «А кому ще бути головним?, - посміхається Віктор Литвинов, - Звичайно, тому, хто навіть померти не може Я взагалі дозволив собі деякі витівки, «погрався» з образами. Це казка, але дуже іронічна. Скажу більше, дехто бачить у хореографічному малюнку «Жар-птиці» навіть еротику».
Воістину казкове багатство нюансів, настроїв, емоцій Віктор Литвинов відчув у неймовірній музиці Ігоря Стравінського.
«Її дуже складно реалізувати у пластиці. Дай Боже хореографу наблизитися до її виразності хоч у деяких моментах! Вона елітна і неповторна, при цьому мало кому зрозуміла, вона живе своїм життям… Пам’ятаєте, одну з історій, пов’язаних з показом у Москві «Джоконди» Леонардо Да Вінчі і видатною актрисою Фаїною Раневською? Почувши від когось «І що у ній такого, у тій Моні Лізі? І чому вона повинна мені подобатися!?», відповіла «Вже стільки років люди бачать у ній дещо неймовірно прекрасне, що вона сама навчилася обирати – кому подобатися, а кому ні». Так і музика Стравінського – сама обирає свою аудиторію».
Подібної думки і художній керівник балету Національної опери України Аніко Рехвіашвілі.
«Поновлення обох балетів не означає їх занадто часту появу на сцені театру. Це Стравинський, а не Чайковський. «Петрушка» і «Жар-птиця» - не «Лускунчик» і не «Лебедине озеро». Це вистави «не для всіх». Вони – для підготовленого, свідомого глядача».
Нині у розпалі репетиції. Виконавців головних партій поки що не оприлюднюють, точно відомо лише, що у ролі Жар-птиці виступить прима Тетяна Льозова.
Балети покажуть на сцені Національної опери України 30 червня.

Ярослава Барінова
Читайте також у газеті  "День"

Фото В. Ландара. Сцена  з балету "Жар-птиця".
 



Яндекс.Метрика